Organizowanie
zabawy dziecka nieodłącznie wiąże się z coraz lepszym rozpoznawaniem oraz
eliminowaniem czynników, które zaburzają jego poczucie bezpieczeństwa. Każdy
następny dzień zaczyna opierać się na coraz solidniejszej konstrukcji
zaplanowanego rozkładu zajęć. Pomocne przy zapoznaniu dziecka z harmonogramem
dnia są kary obrazkowe. Ich liczba zależy od indywidualnych potrzeb – część
dzieci używa ich jedynie przy inicjowaniu zabaw, inne również przy czynnościach
codziennych. Można przygotować specjalną skrzyneczkę lub pudełko do którego
dziecko będzie wrzucać kartę po wykonanej czynności.
Można
dać dziecku możliwość wyboru czynności przypinając do tablicy dwie karty
symbolizujące np. nagrody. Dzięki temu dziecko odkryje korzyść płynącą z
komunikacji.
Karty
obrazkowe eliminują dezorientację i związany z nią stres, a także znacznie
ułatwiają porozumiewanie się dziecka z otoczeniem.
Rozpoczynając
pracę z kartami należy pamiętać, że dziecko potrzebuje czasu aby skojarzyć
symbol z czynnością. Ten etap może zając trochę czasu, lecz owocuje
zwiększeniem spokoju rodziny.
Poniżej
zamieszczam przykładowe karty obrazkowe, które znalazłam w książce J. Moor Śmiech, zabawa i nauka z dziećmi o profilu
autystycznym. Po wydrukowaniu można je zalaminować – będą trwalsze.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz