niedziela, 25 listopada 2012

Obrazkowy harmonogram dnia



Organizowanie zabawy dziecka nieodłącznie wiąże się z coraz lepszym rozpoznawaniem oraz eliminowaniem czynników, które zaburzają jego poczucie bezpieczeństwa. Każdy następny dzień zaczyna opierać się na coraz solidniejszej konstrukcji zaplanowanego rozkładu zajęć. Pomocne przy zapoznaniu dziecka z harmonogramem dnia są kary obrazkowe. Ich liczba zależy od indywidualnych potrzeb – część dzieci używa ich jedynie przy inicjowaniu zabaw, inne również przy czynnościach codziennych. Można przygotować specjalną skrzyneczkę lub pudełko do którego dziecko będzie wrzucać kartę po wykonanej czynności.
Można dać dziecku możliwość wyboru czynności przypinając do tablicy dwie karty symbolizujące np. nagrody. Dzięki temu dziecko odkryje korzyść płynącą z komunikacji.
Karty obrazkowe eliminują dezorientację i związany z nią stres, a także znacznie ułatwiają porozumiewanie się dziecka z otoczeniem.
Rozpoczynając pracę z kartami należy pamiętać, że dziecko potrzebuje czasu aby skojarzyć symbol z czynnością. Ten etap może zając trochę czasu, lecz owocuje zwiększeniem spokoju rodziny.
 Poniżej zamieszczam przykładowe karty obrazkowe, które znalazłam w książce J. Moor Śmiech, zabawa i nauka z dziećmi o profilu autystycznym. Po wydrukowaniu można je zalaminować – będą trwalsze. 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz